Adolf Bautze, urodzony 21 grudnia 1897 roku w Kluczborku, to postać, która znacząco wpisała się w historię muzyki. Jego życie, które zakończyło się w 1965 roku, to nie tylko biografia organisty, ale także dyrygenta orkiestr oraz chórów.
Nie można zapominać, że był również propagandystą, co dodatkowo wzbogaca jego złożony wizerunek. W swojej karierze Bautze łączył różne dziedziny sztuki, rozwijając je w kontekście swoich pasji muzycznych.
Życiorys
Bautze był aktywnym dyrygentem i organistą w Gdańsku przez pewien czas. W 1925 roku przeniósł się do Łodzi, gdzie rozpoczął pracę jako dyrygent chóru kościoła św. Jana. W tym okresie dyrygował także orkiestrą kameralną oraz chórem Łódzkiego Męskiego Towarzystwa Śpiewaczego, znanym w niemieckiej wersji jako Lodzer Männer Gesang Verein. W 1934 roku założył chór mieszany im. Jana Sebastiana Bacha, który wkrótce zdobył popularność.
W swojej karierze Bautze miał również przyjemność dyrygować koncertami symfonicznymi Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, podczas których współpracował z wybitnymi muzykami, takimi jak pianista Aleksander Borowski, znana pianistka Maria Wiłkomirska, a także skrzypkowie – Bronisławą Rotsztatówną oraz Henrykiem Szeryngiem. Współdziałał również z Polskim Radiem, dyrygując podczas licznych wydarzeń transmisyjnych, w tym koncertów w Polskim Radiu w Łodzi.
W latach 1937–1939 Bautze był dyrygentem orkiestry symfonicznej Związku Zawodowego Muzyków Chrześcijan, co potwierdza jego silną obecność w muzycznej scenie Łodzi. Podczas niemieckiej okupacji w Łodzi, w latach 1939-1945, pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Miejskiej Orkiestry Symfonicznej (niem. Litzmannstädter Symphonie-Orchester), która składała się wyłącznie z niemieckich muzyków. W sierpniu 1940 roku został przez niemieckiego burmistrza mianowany miejskim pełnomocnikiem ds. muzyki (niem. Städtische Musikbeauftragte).
Bautze zyskał uznanie dzięki swoim koneksjom, które umożliwiły jego orkiestrze uzyskanie znacznej dotacji od Ministerstwa Propagandy w Berlinie w 1943 roku, która wyniosła około 100 000 marek. Po zakończeniu wojny, wyemigrował do Niemiec, gdzie objął stanowisko dyrektora chóru Opery Narodowej w Hamburgu oraz Akademii Śpiewu w Hamburgu, kontynuując swoją muzyczną karierę.
Przypisy
- KatarzynaK. Naliwajek KatarzynaK., Nazi Musical Imperialism in Occupied Poland, Routledge Handbooks Online, 20.12.2019 r. [dostęp 11.11.2022 r.]
- a b c SylwiaS. Grochowina SylwiaS., Cultural policy of the Nazi occupying forces in the Reich district Gdańsk-West Prussia, the Reich district Wartheland and the Reich district of Katowice in the years 1939-1945, Toruń 2017 r.
- a b c d e f Leon TadeuszL.T. Błaszczyk Leon TadeuszL.T., Dyrygenci polscy i obcy w Polsce, działający w XIX i XX wieku, Polskie Wyd. Muzyczne, 1964 r. [dostęp 11.11.2022 r.]
- a b Krzysztof PawełK.P. Woźniak Krzysztof PawełK.P., Świeckie i kościelne chóry niemieckie w Łodzi (do 1939 r.). Organizacja – działalność – repertuar, „Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX Wieku”, 13, 2014 r. [dostęp 11.11.2022 r.]
- LeokadiaL. Stypułkowska LeokadiaL. (red.), ogłoszenia, „Kurjer Łódzki” (41), 10.02.1933 r.
- LeokadiaL. Stypułkowska LeokadiaL. (red.), ogłoszenia, „Kurier Łódzki” (26), 26.01.1933 r.
- LeokadiaL. Stypułkowska LeokadiaL. (red.), ogłoszenia, „Kurier Łódzki” (56), 25.02.1933 r.
- Republika, ogłoszenia, CzesławC. Ołtaszewski (red.), „Ilustrowana Republika” (81), 22.03.1933 r.
- a b Hamburger Singakademie [online], hamburger-singakademie.de [dostęp 11.11.2022 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Gustav Freytag | Zygmunt Moryto | Joanna Gleich | Zbigniew Kowalewski (reżyser) | Joachim Mencel | Jarosław Jasiura | Juliusz Gabryel | Anna Matecka | Sławomir Puchała | Magdalena Durecka | Radosław Krzyżowski | Artur Reinhart | Leszek Dawid | Kacper PopekOceń: Adolf Bautze